top of page
Poza scriitoruluiVocea Banatului

Unde sunt banii din PNRR? România se împrumută masiv pentru proiectele de investiții

Ministerul de Finanțe s-a împrumutat din nou, de data aceasta pentru a finanța proiecte de infrastructură sanitară și pentru siguranța rutieră. Ministerul susține că nu au mai fost bani în PNRR și nici în alte fonduri europene, astfel încât a fost nevoit să majoreze și mai mult datoria publică a țării. Și totuși, unde se duc banii din PNRR, pentru că autoritățile refuză să facă publice proiectele care au intrat la finanțare.

Premierul Nicolae Ciucă s-a tot lăudat cu atragerea banilor din PNRR, însă nimeni nu știe, concret, care sunt fericiții câștigători ai finanțărilor. Lista ar trebui să fie publică, astfel încât să înțelegem de ce Ministerul Finanțelor se împrumută masiv de la băncile internaționale pentru finanțarea investițiilor publice. Ultimul de acest gen este un împrumut de 210,6 milioane euro de la Banca Europeană de Investiții pentru modernizarea și reabilitarea unităților sanitare existente în mediul urban.

Contextul generat de criza epidemiologică Covid-19 a determinat conștientizarea importanței accesului populației la servicii sanitare de calitate, în unități sanitare moderne, care să se ridice la standarde europene, susțin autoritățile. Ministerul de Finanțe arată însă că, deși Programul de Guvernare, în cadrul secțiunii referitoare la Operaționalizarea Mecanismului de Redresare și Reziliență și crearea cadrului instituțional și financiar de implementare a proiectelor care sunt parte din Planul Național de Redresare și Reziliență, are în vedere realizarea de investiții în unități sanitare noi, inclusiv extinderi ale spitalelor existente și finalizarea proiectelor în curs, evoluția dezbaterilor privind PNRR a condus la nuanțarea sferei de intervenții incluse în program, urmând ca o serie de investiții mature să fie finanțate din alte fonduri. ”Pentru o parte din proiecte s-a solicitat finanțare prin POR 2014-2020, însă finanțarea nu a fost aprobată întrucât valoarea alocată în cadrul programului, inclusiv pentru supracontractare, fusese deja depășită. Ulterior, urmare analizării de către Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației împreună cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a posibilității finanțării acestor obiective prin POS 2021-2027 s-a constatat că investițiile respective nu concură la atingerea obiectivelor acestui program operațional”, arată Ministerul de Finanțe.

Reabilitare pentru 26 de unități sanitare

Cele două proiecte constau în lucrări de investiții (reabilitări, extinderi, consolidări, reabilitări capitale, modernizări, dotări etc.) aferente a 26 de unități spitalicești din județele Bacău, Bihor, Brașov, Călărași, Constanța, Covasna, Dolj, Harghita, Giurgiu, Neamț, Olt, Prahova, Teleorman și Municipiul București, în valoare totală de aproximativ 1.440 milioane lei. ”Se estimează că Proiectele se vor finaliza în 2025. Datele finale de disponibilizare a împrumuturilor sunt de până la 36 de luni de la data semnării Contractului de finanțare, în cazul împrumutului în valoare de 87 milioane Euro, respectiv 48 de luni de la data semnării Contractului de finanțare, în cazul împrumutului în valoare de 123,6 milioane Euro”, potrivit Ministerului de Finanțe. Impactul financiar direct al împrumuturilor asupra cheltuielilor bugetului de stat este generat de plata serviciului datoriei publice (respectiv dobânzi și comisioane aferente împrumutului), acesta fiind în mod direct influențat de cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor. Astfel, nivelul datoriei publice va crește cu 12,2 milioane de lei în 2024, 21,9 milioane lei în 2025, 36,7 milioane de lei în 2026 și 38,8 milioane de lei în 2027.

100 milioane de euro pentru siguranța rutieră

Pentru că banii din PNRR alocați siguranței rutiere au fost direcționați pentru achiziționarea de BMW-uri la MAI, Ministerul de Finanțe a mai făcut un împrumut de 100 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții. De data aceasta, banii vor fi utilizați pentru pasaje supraterane și subterane, sensuri giratorii și semnalizări pentru București, Brașov, Cluj, Craiova, Constanța, Iași și Timișoara. Se estimează că Proiectul se va finaliza în 2027, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de până la 60 de luni de la data semnării Contractului de finanțare.

Sursa: national.ro

0 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page