top of page
Poza scriitoruluiVocea Banatului

Consiliul Fiscal, atac direct la multinaționale. Grupurile de interese au destabilizat economia

Economiștii din Consiliul Fiscal au criticat extrem de dur optimizările fiscale și concesiile făcute grupurilor de interese, care au profitat de slăbiciuni ale statului român și care au dus la destabilizarea economiei. Creșterea veniturilor bugetare, în actualul context, trebuie să devină o urgență națională, fiind necesară și reducerea noianului de excepții și portițe de optimizare în regimul fiscal, care îl fac profund inechitabil, susține Consiliul Fiscal.

Consolidarea bugetară și creșterea veniturilor fiscale reprezintă o necesitate vitală pentru stabilitatea și securitatea economică a țării, atrage atenția Consiliul Fiscal, într-un raport asupra situației dezastruoase în care se găsește România. Economiștii arată că nu datoria publică reprezintă marea problemă în momentul de față (conform metodologiei UE, puțin sub 50% din PIB în decembrie 2021, respectiv 48,9%, și ajungând la 50,6% din PIB în februarie 2022, dar tot mai dificil și mai costisitor de refinanțat), ci deficitul bugetar structural, care, dacă nu va fi diminuat în mod semnificativ în următorii ani, va destabiliza profund economia.

”Ani în șir de politici prociclice, erori de politică fiscală/bugetară care au redus veniturile permanente ale bugetului public, subestimarea necesității de a crește veniturile fiscale și de a combate, în mod ferm, evaziunea fiscală și tot felul de optimizări fiscale, cedarea la grupuri de interese ce au profitat de slăbiciuni ale statului român, ignorarea regulii de aur conform căreia ani de creștere economică susținută obligă la crearea, sau sporirea de “spațiu fiscal”, au condus la un nivel mare al deficitului structural, la intrarea inevitabilă în procedura de deficit excesiv în martie 2020. Acest fapt s-a produs deși autoritățile fuseseră avertizate în mod repetat de Comisia Europeană că se impune o schimbare de abordare în politica bugetară”, se precizează în raportul Consiliului Fiscal. În fapt, nu procedura de deficit excesiv este prima rațiune pentru care este necesară corecția dezechilibrului bugetar, ci situația economiei în sine, care face nesustenabilă traiectoria datoriei publice dacă nu va avea loc o corecție, fie și graduală, având în vedere amploarea șocurilor adverse, spun economiștii.

Eliminarea excepțiilor și scutirilor

Un prim pas urgent care trebuie făcut privește reducerea semnificativă a evaziunii fiscale și eliminarea de excepții și scutiri, implicit o ameliorare majoră a colectării taxelor și impozitelor în următorii ani. Potrivit Consiliului Fiscal, nivelul foarte redus al veniturilor fiscale este cauzat de un grad scăzut de colectare a impozitelor și taxelor datorate, inclusiv din cauza unei economii informale extinse, o multitudine de exceptări și scutiri care diminuează baza impozabilă, precum și regimuri preferențiale de taxare în anumite sectoare de activitate și pentru anumite categorii de contribuabili, în unele cazuri, cote de impozitare foarte joase în comparație cu cele ale statelor din Europa Centrală și de Est. Totodată, firmele nu ar trebui să beneficieze de privilegii fiscale multiple. ”De exemplu, este suficient ca microîntreprinderile (și acelea, redefinite corect) să aibă un regim de impozitare diferit de al întreprinderilor mici, mijlocii sau mari. Dar nu este normal ca întreprinderi mari să beneficieze de alte facilități specifice, sectoriale”, se mai arată în raportul Consiliului Fiscal.

Taxare inversă

Un factor care favorizează frauda de TVA derivă din chiar modul în care funcționează TVA în piața comună, așa numitul „regim tranzitoriu”, regim ce implică un tratament hybrid, consideră economiștii. Acest sistem dual permite furtul masiv de TVA prin așa numita fraudă carusel, fenomen cunoscut la nivelul Comisiei Europene, care a implementat mai multe categorii de măsuri administrative, dar și posibilitatea statelor membre de a aplica măsuri de taxare inversă, inclusiv generalizată, în toate tranzacțiile. ”Taxarea inversă prezintă o serie de avantaje majore, în special pentru state precum România – unde capacitatea de administrare/colectare este redusă”, mai precizează Consiliul Fiscal.

0 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page