Inflaţia ridicată a determinat un nou fenomen periculos, prezent în supermarketuri, la raft. Pe scurt, românul este păcălit la gramaj. Adică oamenii cumpără acelaşi produs, la acelaşi preţ, dar într-o cantitate mai mică.
E o inflație mascată, numită shrinkflation.
E un tertip pentru păstrarea preţului
În SUA există în literatura economică fenomenul de shrinkflation de multă vreme. Adică o companie micșorează cantitatea produsului, dar păstrează prețul. Consumatorii sunt astfel păcăliți.
Atenția la gramaj e foarte importantă pentru acele companii. Nu primești mai mult, ci mai puțin. Nu e ca la piață unde țăranul îți mai pune în pungă o roșie, un strugure, o cireașă.
Şi nemţilor li se întâmplă
Fenomenul shrinkflation a stârnit furia consumatorilor și în Germania. Cetățenii au trimis multe plângeri către autoritățile de protecție a consumatorilor, considerând asta ca fiind o hoție.
Organizațiile de protecție a consumatorilor au atras atenția și recomandat verificarea gramajelor de către cetățeni pentru că „produsele care aparent nu au preț mai mare, de fapt au”.
Într-o foarte strânsă legătură cu fenomenul de „shrinkflation” se află şi scumpirea preţurilor la energie. Situaţia de la raft s-ar putea înrăutăţi şi mai tare dacă aceste costuri de pe piaţa energetică vor merge tot mai sus.
コメント